250 Nederlandse webwinkels slachtoffer van skimming
Zeker 250 Nederlandse webwinkels zijn het slachtoffer geworden van online skimming. Dat zegt de Nederlandse beveiligingsonderzoeker Willem de Groot in neen analyse. Bij skimming worden creditcardgegevens van klanten ontfutseld bij het afrekenen.
Skimming neemt volgens banken af bij traditionele geldautomaten, maar de virtuele variant neemt juist toe. De Groot zegt dat online skimming sinds vorig jaar zelfs met 69 procent is toegenomen.
Bij minstens 250 webwinkels in Nederland hebben hackers code aan de website toegevoegd, zodat ze de creditcardgegevens van de klant kunnen kopiëren bij het afrekenen. Die gegevens worden vervolgens voor dertig dollar per creditcard verkocht op de zwarte markt.
5900 webwinkels
In november 2015 telde De Groot wereldwijd 3500 winkels die last hadden van dit probleem. In september dit jaar zou het om wereldwijd ruim 5900 webwinkels gaan. Diverse winkels zijn door de expert gewaarschuwd, maar volgens De Groot stellen niet alle bedrijven dat op prijs. Om die reden heeft hij een lijst met de aangevallen webwinkels gepubliceerd.
De Nederlandse slachtoffers zijn met name kleine partijen, zoals 24kids.nl en allesvoorcarnaval.nl. Grote partijen als Bol.com, Wehkamp en Coolblue staan er niet op. Wereldwijd zijn er wel een paar bekende namen te vinden, waaronder de webshop van zangeres Björk, het Science Museum en een website van Audi.
Licenties
Als het aan de beveiligingsexpert ligt, trekken Visa en MasterCard hun licenties in bij webwinkels met slechte beveiliging. Ook vindt hij dat Google dit soort websites moet opnemen in zijn Chrome Safe Browsing-checklijst. Websites die op die lijst staan, geven een rood scherm met een waarschuwing als ze bezocht worden.
Bron: AD.nl